سئو چیست

سئو چیست
محتوای این مقاله

اشتراک گذاری این مطلب

به طور کلی سئو چی هست ؟!

سئو یا اس ای اُ (SEO) در اصل مخفف ترکیب Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتور های جستجو است. سئو را میتوان مهمترین اصل در ایجاد یک حضور پر رنگ و قوی در رقابت بین وبسایت ها دونست. میتونم بهتون بگم هر کسی که هدف داره تا مخاطب های زیادی رو به سمت وبسایت خودش بیاره و از این راه شناخت مخاطب ها از برند و کسب و کارش رو بیشتر کنه ، محصولی بفروشه یا خدماتی رو ارائه کنه ، نیازمند این هست که سئو رو بشناسه و از سئو استفاده کنه.

اگر بخوایم به طور دقیق سئو رو بررسی کنیم ، بهینه سازی برای موتور های جستجو عوامل و شرایط و عناصر مختلفی رو در بر میگیره که در نهایت باعث میشن وب سایت من یا شما از طریق موتور های جستجو مخاطب های هدفمند و ارگانیک رو به خودش جذب بکنه. هر چه شما سایت اصولی تر و بهینه تری رو داشته باشین در نهایت باعث بهبود جایگاه شما در نتایج (بالا اومدن تو نتایج جستجو) و طبعا ورود افراد بیشتر به سایتتون میشه.

دستیابی به سئو خوب و اصولی به معنای ایحاد سایتی هست که قابل دیدن و قابل درک باشه و با محتوای اصولی و بدرد بخور باعث ایجاد یک تجربه خوب در کاربر بشه. هدف موتور های جستجو نمایش محتوای مرتبط به سرچ هر کاربر هست ، در نتیجه اگر الگوریتم های موتور جستجو (گوگل ، بینگ و.. ) سایتی رو مناسب برای کاربر تشخیص بدن جایگاه بهتری رو برای این سایت در نظر میگیرن و همچنین اگر الگوریتم ها تشخیص بدن که یک محتوا استاندارد های مورد نیاز رو نداره و نیاز کاربر رو رفع نمیکنه در نهایت این سایت جایگاه مناسب خودش رو از دست میده.

سئو در طول زمان

قبل از اینکه بخوام براتون از استراتژی های سئو سایت صحبت کنم و نیاز باشه استراتژی ها رو درک کنید ، داشتن یک درک کلی از تاریخچه سئو بسیار مهم هست. در اینجا به طور کلی برخی موارد رو بررسی خواهیم کرد.

سال 1991

اولین وبسایت تو سال 1991 میلادی راه اندازی شد و تا سال 1993 سایت های زیادی در سطح وب ایجاد شدند ( اگر نمیدونید سایت چیست به مقاله سایت چیست در سایت ما مراجعه کنید)  بعد از بوجود آمدن سایت های مختلف مهندسان وب با چالش جدیدی روبرو شدند و نیاز به یک نوع سیستم فهرست بندی که اطلاعات تمام سایت ها در آن وجود داشته باشه احساس شد. در همین راستا پلتفرم های جستجو به وجود اومدن تا اطلاعات رو بر حسب کلمات کلیدی محتوا مرتب کنند و دسترسی به اطلاعات راحت تر شود.

اواسط دهه 1990

در اواسط دهه 90 میلادی بود که موتور های جستجو یاهو و گوگل متولد شدند و تحولی در فهرست بندی و دسترسی به محتوا ایجاد شد.

اواخر دهه 1990

در اواخر دهه 90 میلادی شما میتوانستید با استفاده زیاد از کلمات کلیدی در محتوای خود جایگاه بهتری را برای خود داشته باشین و نسبت به رقبا بالاتر قرا بگیرید!

اواسط دهه 2000

در اواسط سال 2000 موتور های جستجو  به خصوص گوگل در رابطه با شیوه های غیر اخلاقی و نا درست برای کسب رتبه موضع گیری کردند و در همین راستا شروع به برخورد و مجازات سایت های متخلف کردند. همچنین از این سال ها به بعد اهمیت سئو بیشتر شد زیرا موتور های جستجوشخصی سازی ها و تغیراتی را در الگوریتم های خود به وجود آوردند.

سال 2008

در سال 2008 میلادی گوگل ساجست با شروع به فعالیت خود و با استفاده از تاریخچه جستجو ها سعی در بهبود کیفیت نتایج جستجو داشت. در هیمن زمان گوگل دسته بندی محتوا ها بر اساس اخبار ، تصاویر ، ویدئو را نیز شروع کرد.

سال 2010

در سال 2010 میلادی گوگل شروع به تمرکز بر روی محتوای با کیفیت تر کرد و تمرکز خود را بر روی این گذاشت که چه چیز های نشان دهنده کیفیت بک محتوا هستند.

در دنیای امروز

اما در دنیای امروز با افزایش بسیار زیاد جستجو های موبایلی ، موتور های جستجو در صدر آنها گوگل به دنبال محتوای با کیفیت و همچنین مناسب برای نمایش در موبایل هستند.

الگوریتم های اصلی و شناخته شده گوگل !

الگوریتم های اصلی و قدرتمند گوگل تاثیر زیادی بر روی نتایج جستجو ها دارند ، بنابر این جای تعجبی نداره اگر بهتون بگم تغییر الگوریتم های و وجود هر یک از الگوریتم های وابستگی بسیار زیادی بر روی هدف سئو و فعالیت های یک سئو کار دارد.

در این بخش برخی از مهمترین الگوریتم های شناخته شده گوگل رو بهتون معرفی میکنم.

2003- بوستون

در سال 2003 اولین تغییر بزرگ و رسمی گوگل اتفاق افتاد که به اسم الگوریتم بوستون شناخته میشه ، در یک اجلاس علمی رونمایی شد و طبق اعلام موتور جستجو گوگل Google قرار بود به صورت ماهانه مقالات و محتواهای منتشر شده در سایت ها را بررسی کند. البته بعد از گذشتی مدتی این موضوع از ماهانه به روزانه تغییر پیدا کرد. پس از آپدیت این الگوریتم بود که در واقع مفهوم دنس یا همان رقصیدن، برای گوگل به وجود آمد.

2005- جستجوی شخصی

الگوریتم جستجوی شخصی

در سال 2005 میلادی گوگل شروع به استفاده از تاریخچه جستجو کاربران کرد تا محتوا های مرتبط تری را به افراد نمایش دهد.

2008- گوگل ساجست

2008- گوگل ساجست

در سال 2008 گوگل با نمایش پنل های کشویی و بازشو و نمایش جستجو های مرتبط سعی کرد تا به کاربران خود کمک کند تا سوالات خود را سریتر تکمیل و جستجو کنند.

2011- پاندا

الگوریم پاندا

در سال 2011 گوگل از الگوریم پاندا رونمایی کرد هدف این الگوریتم تشخیص نتایج بی کیفیت و ارزش دادن بیشتر به محتوای با کیفیت بود ، گوگل با این کار سعی در حذف کردن نتایج اسپم و تکراری کرد که دردی از مخاطب رو دوا نمیکردن…

2012- پنگوئن

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن از سال 2012 شروع به فعالیت کرد و هدف اون حذف سایت هایی بود که با خرید بک لینک و استفاده از شبکه های لینک سازی pbn و… سعی در تغییر نتایج و ایجاد اسپم در نتایج داشتند. البته این الگوریتم پنگوئن 4 در سال 2016 معرفی شد که خشن تر و سخت گیر تر بود. این الگوریتم بلافاصله سایت های خطا کار رو از نتایج جستجو حذف میکرد. ( البته با اصلاح سایت و حذف محتوای اسپم سایت مجدد به جایگاه خودش برمیگشت)

2013- مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (به انگلیسی: Google Humming Bird) یکی از الگوریتم هایی است که توسط گوگل برای بهتر شدن نتایج جستجو ارائه شده است. این الگوریتم سرچ ها مفهومی و دقیق تر شد. در حقیقت الگوریتم مرغ مگس خوار، روی محور گراف دانش گوگل و جستجوی معنایی عمل می کند. جالب است بدانید که هامینگ برد، سرعت زیادی هم دارد.

به طور کلی، مرغ مگس خوار برای درک معنای عبارت جستجو شده، طراحی شده است. این الگوریتم روی کلمات کلیدی تمرکز می کند، و با توجه به سرعتی که دارد به راحتی می تواند عبارت سرچ شده را با کلمات کلیدیِ سایت ها مطابقت داده و بهترین نتیجه را برای کاربر نمایش دهد.

2015- الگوریتم موبایل فرندلی

الگوریتم موبایل فرندلی

الگوریتم موبایل فرندلی یا همان موبایل گدون (Mobilegeddon) در تاریخ 21 آوریل سال 2015 میلادی، توسط موتور جستجو گوگل Google منتشر شد. برای اینکه سایتی داشته باشید که با استانداردهای الگوریتم موبایل فرندلی مطابقت داشته باشد، می توانید مواردی مانند طراحی ریسپانسیو، سرعت بالای سایت، استفاده از تصاویر با حجم کم و … را بکارگیری کنید. در الگوریتم موبایل گدون، هیچ حالت وسطی وجود ندارد. یعنی صفحات سایت یا موبایل هستند یا نیستند، بنابراین گزینه سومی برای این موضوع وجود ندارد.

الگوریتم رنک برین (Rank Brain)

الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین (Rank Brain) یکی از اصلی ترین الگوریتم های گوگل است. مدل های اولیه الگوریتم های گوگل، توجه ویژه ای به مدل نگارش، کلمات و مواردی از این قبیل می کردند. گوگل سعی داشت به کمک الگوریتم های پاندا، پنگوئن و … مناسب ترین نتیجه را با توجه به سرچ کاربر نمایش دهد. این موضوع سبب شده بود تا وب مستران و مدیران سایت ها، تلاش کنند یک کلمه خاص را بیش از حد تکرار کنند. نتیجه این کار نارضایتی کاربران از محتواهای بی کیفیت بود که در رتبه های اولیه قرار داشتند. اینجا بود که کمپانی گوگل تصمیم گرفت الگوریتم رنک برین را راه اندازی کند.

الگوریتم رنک برین گوگل، سعی می کند به جای اینکه به دنبال کلمات باشد، مفهوم عبارت و کلمات را درک کند. این الگوریتم بر اساس هوش مصنوعی AI عمل می کند. یعنی بر پایه الگوریتم های Machine Learning طراحی شده است.

2017- الگوریتم فرد

الگوریتم فرد

الگوریتم فرد (به انگلیسی: Fred) یکی از تازه ترین و جدیدترین الگوریتم هایی است که توسط موتور جستجو گوگل Google معرفی شده. الگوریتم مذکور، به صورت رسمی از سمت گوگل تایید نشده، اما بسیاری از وب مستران و سئوکاران معتقدند الگوریتم فِرِد، تاثیر خود را روی سایت های زیادی گذاشته است. بهتر است بدانید که الگوریتم فرد در حقیقت یک الگوریتم نیست. بلکه این موضوع به روز رسانی ای است که به هسته گوگل اضافه شده. الگوریتم فرد وظیفه بررسی محتوا و مقالات سایت ها به صورت کلی را دارد. الگوریتم مورد نظر در تاریخ 7 مارس 2017 از سمت گوگل رونمایی شد.

گوگل دارای الگوریتم های متخلفی هست که تنها بخشی از اونها رو اینجا اسم بردیم ، در مقاله ( الگوریتم های گوگل ) به طور گشترده تری به این موارد میپردازم که میتونید با الگوریتم های بیشتری آشنا بشین.

سئو کلاه سفید ، سیاه و یا خاکستری

سئو کلاه سفید

  • سئو کلاه سفید به این معناست که شما طبق قوانین و دستورات گوگل عمل میکنید و در واقع تلاش میکنید تا سایت خود و محتوای خود را برای کاربر تهیه کنید نه موتور ها جستجو!
  • همچنین میتوان سئو کلاه سفید را به این معنا دانست مه شما با حسن نیت رقابت میکنید و در تلاش برای ایجاد و انتشار محتوایی هستین که مخاطب به دنبال آن است.
  • در نهایت میتونم بگم سئو کلاه سفید به معنای رقابت با در نظر گرفتن سئو است بدون اینکه در وب سایت خود از تکنیک های ممنوعه مانند استفاده زیاد از کلمه کلیدی ، یا بک لینک های اسپم استفاده کنید. به عبارت دیگر در سئو کلاه سفید سایت فقط برای انسان ساخته شده است.

سئو کلاه سیاه

  • سئو کلاه سیاه به روش هایی گفته میشود که از دستورالعمل های گوگل نیست ولی باعث افزایش رتبه شما میشود.
  • روش های کلاه سیاه در اصل غیر اخلاقی هستند زیرا به صورت مصنوعی و ساختگی باعث برتری شما نسبت به رقبا میشود و افزایش کیفیت واقعی اتفاق نمی افتد.
  • روش های کلاه سیاه برای جذابیت بیشتر سایت در دیدگاه موتور های جستجو است و در این دیدگاه کاربر جایگاهی ندارد.

سئو کلاه خاکستری

  • همانطور که از اسمش هم معلومه سئو کلاه خاکستری جایی بین روش های کلاه سفید و کلاه سیاه است.
  • استفاده از روش های کلاه خاکستری می تواند خطرناک باشد ، البته هنوز ه ریسک کمتری نسبت به سئو کلاه سیاه دارد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا می خواهید تجارت خود را تقویت کنید ؟

با من تماس بگیرید و همراه من باشید